apple muslim holiday

Tuesday, February 2, 2016

MOSCOW RUSSIA YANG PASTI NYA INDAH

Menjejakkan kaki ke Russia - Merupakan cita-cita yang dipendam oleh kebanyakkan esserta lawatan kami kali ini. Melihat sendiri keindahan negara Soviet Union ini. 
Kita digambarkan dengan adegan yang tidak menyenangkan akan orang Russia oleh media. Mereka digambarkan agak kasar serta tidak ramah malah cenderung pada gambaran negatif. Semuanya ternyata tidak benar dan inilah yang Apple Muslim Holiday ingin kongsi bersama anda semua akan keistimewaan Russia kepada kita semasa bersama lawatan kami disini.
Benar Ortodok bertapak dengan gemilang disini. Namun semuana mengalami peralihan yang agak besar setelah Russia bertukar tangan serta mengalami evolusi yang kian membangun. Maka kebebasan beragama disini makin diterima. Malah Islam bukan agama asing disini. Dengan 3 buah masjid besar sekitar Moscow, Muslim sebenarnya bukanlah asing bagi negara ini.
St Basil's Cathedral. Gereja Russia Ortodok yang dibena pada abad ke 16 dan 17 diatas makam Vasill ( Basil ) maka namanya seperti yang diberikan hingga kini. Antara bangunan bewara warni yang istimewa untuk digambarkan dengan kata-kata.
Bukan merupakan sebuah bangunan cantik semata malah lokasinya yang terlerak di engah tengah pusat pentadbita nyan Red Square dan Kremlin menjadikan ianya pentik suatu ketika dahulu.
Kini ianya masih menjadi kebanggan Russai dengan menarik banyak pelancong serata dunia untuk menikmati Moscow. Malah anda boleh dikatakan tidak berada di Moscow Russia jika ttidak pernah bergambar disini.

Red Square - dataran lebar yang menyimpan beribu peristiwa sejak zaman pemerintahan Ivan the Great. Bermual dengan sebagai sebuah pasar besar serta penempatan yang dibakar menjadi sebuah dataran besar untuk pertabalan Tsars pada suatu ketika dahulu
Kremlin - menjadi kebanggan kerajaan Russia. Merupakan Kota didalam kota dan pusat pentadbiran yeng teriri dari beberapa bangunan kerajaan, istana serta pusat keagamaan. Melihat sendiri keindahan Kremlin serta tahu akan sejarahnya yang tidak seperti kita lihat di kaca tv seharusnya penting untuk anda memahami apakah Russia sebenarnya.
Ternyata ramai peserta lawatan kali ini bersetuju bahawa Russia sebenarnya lebih aman berbanding dengan cerita yang digambarkan. Orang nya agak ramah. Tidak kasar seperti yang kita pernah dengar serta agak agresif.
The Gum (Gosudarstvennyi Universalnyi Magazin) merupakan pusat beli belah yang hingga kini masih berfungsi sebagai antara tempat yang agak mewah serta berprestij. Anda pasti teruja untuk melihat pelbagai koleksi berjenama disini serta menikmati beli belah yang bakal ada kecapi

Ciri senibenanya yang agak mewah dengan bumbung "Shukhov"menjadikan inay kelihatan sungguh menawan. Beberapa kompleks lain didunia sebenarnya mempunyai senibina yang sama akan kerana nya.

Bangunan indah bewara merah ini pula merupskan Museum Sejarah yang agung di Moscow. Mempamirkan pelbagai koleksi sejarah serta kebangkitan kerajaan dahulu sebelum Soviet Union.




Banyak khazanah yang sangat tidak terlinai seperti hiasaan lama sejak dari dinasti Romanov juga di pamirkan disini serta beberapa koleksi Peter The Great ada disini. Bangunan yang asalnay merupakan kementerian kesihatan atau perubatan ini dibena oleh Peter semasa pemerintahan nya. Maka tidak hairanlah jika senibenaa nya agak berlainan dengan bagunan sekitar yang lain.

Ini pula Kazan ( sebuah gereja kecil yang telah dibena semual ) perrnah dimusnahlan oleh Soviet Union semasa pemerintahan parti komunis. Dom emas nya menarik perhatian sesiapa juga bila kemari. Namun paling penting bentuk asal nya masih kekal untuk tatapan semua.

Moscow amat indah untuk dikunjungi pada bila bila masa sahaja. Namun Musim sejuk mungkin agak terlalu extrem bagi kita kerana cuacanya agak terlalu sejuk di paras beku. Bukan sahaja Moscow indah akan benagunan nya yang dibena dengan semangat luar biasa kerajaan nya namun identiti sebagai sebuah negara yang pernah menguasai dunia menjadi suatu yang ingin anda ketahu sendiri pabila kemari. 
Lawatan kami tidak sah jika tidak ke Masjid nya. Berhampiran Memorial Park dan dikelilingi taman yang indah. Inilah salah satu daripada 3 buah masjid besar di Moscow untuk kita lawati serta bersolat disini.
Memorial park sendiri mempunyai banyak untuk dilihat. Pelbagai expresi yang dipaparkan menerusi arca serta binaan seni disini sedkit sebanyak menceritakan bahawa eperangan sebenarnya tidak memberikan keuntungan kepada sesiapa namun demi kuasa.
Koleksi indah sejak berkurun di Moscow boleh dilihat di beberaapa galeri lamanya dan ini juga antara lawatan yang bakal anda nikmati. Melihat sendiri koleksi seni yang terkumpul sejak beberapa kurun darii serata Russia ini pasti menyeronokkan serta membawa pengalaman baru untuk anda mencintai seni.

Selain menaiki cruise serta melihat circus yang pastinya merupakan keistimewaan ynag terdapat di Russia, pengalaman seterusnya yang bakal anda perolehi bila bersama kami kesini ialah menaiki keretapi merentasi beberapa stesyen domestiknya.
Mungkin kedengaran agak extrem serta sukar namun kami ingin berkongsi pengalaman rakyatnya yang menggunakan laluan keretapi tempatan yang pasti menyeronokkan serta membawa anda menikmati keindahan setiap stesyen nya yang berlainan rekabentuk nya. Ketiga, kami ingin anda melihat sendiri teknologi Russia yang mampu membina terowong bawah tanah yang bertingkat tingkat sebagai prasarana penting rakyatnya sedangkan neraga ini mempunyai kadar gegeran bumi yang agak kerap serta cenderung kepada gempa bumi. inilah yang ingin kami kongsi bersama anda.

Moscow pasti membawa anda untuk melihar keagungan Kremlin sebagai pusat pemerintahan serta budaya Sovietnya malah juga keindahan bentuk arkitek nya yang hebat. Namun kami sebagai agensi pelancongan Muslim paasti menitik beratkan kesempurnaan lawatan kami untuk keselesaan anda disini.