apple muslim holiday

Tuesday, March 11, 2014

PESONA DUBAI ABU DHABI

Dubai - Di minda kita masing masing terfikir akan negaranya yang gah dengan pelbagai bentuk bangunan pencakar langit sehebat negara orang putih lain. Lapangan terbang terhebat di dunia, perdagangan yang tanpa batasan serta tidak lupa juga tebaran padang pasir terbentang luas.
Sebenarnya Dubai masih banyak perlu di terokai serta untuk dilihat sendiri oleh anda sebagai pelancong. Kehidupan seharian yang agak teratur, keselamatan anda sebagai seorang pelancong pabila berada disini, aktiviti beli belah ynag tidak mungkin pernah cukup, dan rakyatnya yang berbilang bangsa - juga menjadi sesuatu yang istimewa untuk anda melihat Dubai sedalamnya.
Burj Al Arab - tidak pernah lekang di mulut setiap pelancong yang bakal kesini. Hotel taraf 5 bintnag ynag agak luar biasa ini mempunyai keistimewaan nya ynag tersendiri. Bukan sahaja kemewahan yang ingin di katakan namun bagi mereka yang mampu inilah yang menjadi idaman mereka walaupun hanya untuk beberapa malam penginapan.
Masjid utama Jumeirah - dari batuan pasir putih yang menggalakkan pelancong asing untuk masuk kedalam ruang dalam  masjidnya agak istimewa. Lawatan ilmiah serta pengenalan tentang agama Islam di jadualkan disini untuk pemahaman yang lebih untuk pelancong yang ngin mengenali Islam secara terperinci,
Dhow - pengangkutan air yang terkemuka sejak tahun 1920an hingga awal 1980an di komersilkan bagi tatapan pelancong selain masih menjadi penggangkutan alteratif disini.
Anda bakal menyaksikan keindahan Deira serta beberapa bangungan pencakar langit sekitarnya. Nikmati ke jernihan sungai utama ini yang membahagikan Bur Dubai dan Deira.
Tiba sahaja di Spice Souq - semua dikalangan peserta lawatan akan menghilangkan diri tanpa sempat diberi waktu untuk berkumpul. Mana tidaknya - terlalu banyak untuk dilihat dan anda bakal rambang mata disini.

Jika Safron menjadi bahan herba serta rempah paling dicari di Turkey, samalah juga di Dubai ini. Pelbagai jenis serta bau yang bakal anda lihat serta kualiti yang dicari
Jubah - Habaya - antara perkara yang dicari oleh setiap peserta lawatan ke Dubai - pakaian tradisi ynag telah di ubah suai serta pelbagai gaya ini menjad busana anggun yang agak moden namun masih mengekalkan keistimewaan nya sebagai pakain menutup aurat bagi wanita Muslim

Pesat dengan lautan manusia. Gerbang utama pintu masuk ke bazar ini dipenuhi pelancong serta peraih tempatan yang mencari keperluan pelanggannya

Makan tegahari di Dubai - bukan menjadi masalah bagi sesiapa pun. Anda bakal melihat Dubai sebagai sebuan pusat segalanya. Bukan sahaja makanan tradisi ala Arab sahaja boleh anda nimati disini malah pelbagai juadah bakal kita rasai.

Kelihatan seperti berada di Mesir. Namun restoren yang menyediakan pelbagai masakan asia seperti Thai serta China ini sungguh mengkagumkan.

Dubai mempunyai bentuk mukabumi yang agak extream. Lebih 80 % tanahnya adalah bergurun serta terlalu tandus. Inilah yang sentiasa saya tekankan kepada pelanggan Apple. Bagiaman Dubai sebuan nagara ynag sedemikian boleh peast membangun dengan sangat habet dalam masa sekelip mata - maka contohi mana yang baik untuk dibawa pulang ke negara kita.
Desir pasir di padang tandus...... seindah bahasa untuk gambarkan kehebatan Ilahi disini. Jika gurun ynag tandus tanpa butiran hujan sepanjang tahun ini tidak di komersilkan sebagai bahan pelancongan agak rugi lah Dubai.
Perjalanan kami dengan menaiki 4x4 ini sesungguhnya agak mencabar. Ada dikalangan kami yang termuntah akan kerakusan pergerakkan kenderaan yang terlalu laju serta terumbang ambing. Namun pengalaman ynag anda bakal perolehi sudah pasti tidak ternilai.

Kali ini kami menikmati makan malam ala Arab di padang pasir yang terbentang luas. Persembahan dari peserta lawatan kali ini - Prestariang Group dengan tarian istimewa

Masing masing seronok dengan jamuan makan malam ala padang pasir yang semenstinya terlalu luar biasa bagi kita di Malaysia.



 Seperti pertama kali menaiki monorail dan semua seronok sakan disini

 Inilah Atlantis - hotel 5 bintang taraf dunia yang serba indah serta agak luar biasa



 Lost Chamber merupakan taman tema mini yang sesuai untuk semua lapisan pelancong dan ianya sungguh mendamaikan. Hayati keindahan dasar laut yang ditempatkan di pulau Palm ini.