apple muslim holiday

Friday, July 1, 2011

LONDON MASIH POPULAR

Walaupun London merupakan negara paling senang untuk dijkunjungi kerana popularitinya dikalangan penduduk dunia, namun ianya masih garang seperti sediakala. Negara yang pernah menjadi kuasa penjajah dunia sekiar abad ke 14 - 16 ini menjadi antara negara yang harus dikunjungi jika anda ke Eropah.



Tarikkan terkini di lOndon - London Eye - seberang Thames River menjadi kemegahan dimana hampir setiap hari dikunjungi beribu ribu pelancong bukan sahaja domestik malah luar negara.



Bus bertingkat sekitar kota London - Antara senario paling popular di sini.





Royal Albert hall of London - Siti Nurhaliza pernah mempopularkan namanya - Seindah bangunan nya dengan binaan menakjubkan.





pasar tertua di kota London - Sama fungsinya dengan Central market di Kuala Lumpur namun sejarah nya agak menyeramkan anda ingin tahu - ikut kami ke London bersama Apple Muslim Holiday nanti.





ramai yang keliru - London Bridge atau Tower Bridge - jawapannya Tower Bridge - Sengan di perkatakan namun sukar diterima kerana objek ini sangat sinonim dengan kota London. Anda buktikan sendiri bila kesini bersama kami nanti.









Kota lama sekitar London - Juga merupakan pusat sejarah tertua sejak awal peradapan manusia lagi tersergam indah sebagai kesan sejarah sekitar London. Tahukan anda ianya juga merupakan penempatan awal Roman di Eropah lama. Digunakan oleh beberapa raja sejah zaman Duke hingga awal abad penjajahan British ke seluruh dunia.




Pemandu pelancong bandar kami Mr Douglas banyak memberikan pengetahuan tentang sejarah bangunan lama sekitar London dan yang menarik perhatian kami semua adalah bangunan istana lama ini. Anda ingin tahu kenapa - sertai kami




Pemandangan sekitar jalan utama menuju Buckingham. Bendera negara berkibar megah seluruh bandar menandakan satu peristiwa penting bakal berlaku di London.





Anda tidak ke London jika tidak bergambar bersama pegawai tentera yang menjaga gate utama sekitar London ini. Mereka agak segak dengan pakaian seragam yang berat itu. Alah bisa tegal biasa katanya. Tetap teguh berdiri tegak walaupun anda cuba lakukan apa sekalipun.









Pemandangan di intu utama Gate Kiri - dengan tentera berkuda siap pakaian seragam. Pernah mengiringi raja muda England semasa pernikahan baginda yang lalu.



Penganutan awam sekitar Kota london tidak terlalu susah - malah sememangnya memberikan perkhidmatan yang agak lancar serta sungguh efesyen. senang untuk di ikuti serta mudah untuk di gunakan. Bila agaknya kemudahan pengangkutan seperti ini dapat kita kecapi di Malaysia agaknya ?.


Inilah salah satu stesyen Subway sekitar parlienment house London. memudahkan bukan sahaja untuk mereka yang bekerja disekitar kawasan yang sungguh sibuk ini malah menyenangkan para pelancong yang mungkin pertama kali ke London.



London masih mempunyai banyak bangunan prasejarah serta binaan lama kekal yang masih utuh sekitar bandarnya. Menjadikan London sebenarnya bukan sahaja kelihatan amat cantik malah romantik. sesuai untuk pasangan bulan madu kesini. Tidak juga keterlaluan dikatakan London sesuai kepada organisasi perancang bandar atau para arkitek untuk dikunjungi kerana perancangan bandarnya yang agak teratur serta kemas.



Satu lagi pemandangan utama tentang kota London ini - London Phone Booth - biasa namun inilah tanda London sebenarnya.







Westmister Abbey - gereja besar di Kota London - menyatukan Anak raja terkemuka British Prince William dan Kate permaisuri budiman berjiwa rakyat.






Hingga kini menjadi pusat lawatan terkemuka paling ramai dikunjungi pelancong akan kemasyuran nya. Namun tahukah anda sejaran nya sangat istimewa.












Big Ben dari kejauhan. Istimewanya London kerana jam beasr ini. Sinomim dengan Kota London sejak zaman berzaman.