apple muslim holiday

Tuesday, July 5, 2011

HOKKAIDO

Hokkaido dahulunya dikenali sebagai Ezo, Yezo, Yeso, atau Yesso, adalah pulau kedua terbesar Jepun . Selat Tsugaru memisahkan antara Hokkaido dan Honshu. Kota terbesar di Hokkaido adalah Sapporo.





Hokkaido dikenali sebagai Ezochi sehingga Pemulihan Meiji. Tidak lama selepas Perang Boshin pada tahun 1868, sekumpulan penyokong setia Tokugawa yang diketuai oleh Enomoto Takeaki mengisytiharkan kemerdekaan pulau sebagai Republik Ezo, tetapi pemberontakan itu dihancurkan Mei 1869. Ezochi kemudiannya diletakkan di bawah kawalan Hakodate-Fu. Semasa penubuhan Suruhanjaya Pembangunan, Kerajaan Meiji telah memperkenalkan nama baru dikenali sebagai Hokkaido termasuk wilayah Oshima, Shiribeshi, Iburi, Ishikari, Teshio, Kitami, Hidaka, Tokachi, Kushiro, Nemuro dan Chishima.


Pulau Hokkaido terletak di hujung utara Jepun, berhampiran Rusia dan mempunyai pantai di Laut Jepun, Laut Okhotsk dan Lautan Pasifik. Pusat pulau mempunyai beberapa gunung dan dataran tinggi gunung berapi, dan ada dataran pantai di semua arah. Bandar-bandar utama termasuk Sapporo dan Asahikawa di kawasan tengah dan pelabuhan Hakodate menghadapi Honshu.

Hokkaido terkenal dengan pelbagai spesis bunga dan kolam air panas. Jika ke sana pada musim bunga, jangan lepaskan peluang melihat bunga shibazakura di Ozora dan bunga lavender di Furano. Rasai ketam raja yang besarnya sungguh luarbiasa. Semasa musim sejuk pula, jangan ketinggalan untuk mandi di kolam air panas semulajadi, memancing ikan melalui lubang yang ditebuk ditengah kolam beku dan menaiki kereta salji.
















1 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home